2022年6月7日 星期二

學師

「魔術師,你不如往後就將你跟你個 team 的電郵都 cc 俾同事M,等佢知道點樣去改善表現喇!」

某日,魔術師收到看守領隊呢個電郵,就知道同事M又在玩嘢,例如同看守領隊話「我唔知你想我點改善表現,你要話俾我知。」

魔術師就諗,呢啲「我唔知你想我點做」的反問句應該係職場慣技,通常都係俾人評定表現不達標的員工的遁辭。連魔術師現職的呢間小小的私人公司都咁鬼麻煩,可以想像到要辭退表現差劣的公墓園的程序係幾咁複雜。

立會通過改革公務員議案 議員倡引入獎罰機制 聶德權認同制度需與時並進 2022年06月02日

【有線新聞】立法會通過改革公務員制度的議員議案,有議員建議引入按表現獎罰的機制,公務員事務局長聶德權說,認同管理制度需要與時並進。

距離新一屆政府上任不足一個月,候任特首李家超的政綱提到要加入公務員關鍵績效指標KPI,在立法會會議上,有議員建議可仿效其他國家的制度,楊永杰(九龍中):「我建議政府仿效新加坡,將全體公務員薪酬與表現掛鈎,而有份制訂政策的公務員薪酬,與他所屬的政策局、決策局部門的關鍵績效指標要掛鈎。」

有議員批評現時公務員的表現評核機制過於寬鬆,建議引入按表現獎罰的機制。專業動力林素蔚(新界東南):「表現最好的10%就有獎金,最差的10%就收警告信,連續兩次收警告信,就要凍薪甚至革職。」

聶德權:「我十分認同公務員管理制度需要與時並進,能提供足夠誘因,同時設有有效賞罰制度。單單在2021至22財政年度,公務員被免職個案有51宗,我引述這數字及事例,是希望大家不要誤以為公務員是鐵飯碗,即使有嚴重過犯仍不會被免職。」

這個由新民黨李梓敬提出,促請改革公務員制度的議員議案,最終獲分組點票過半數贊成通過。

***

是咁的,魔術師初上任之時便要睇住一條大 team 同一條細 team,在某些時候的確是忙得不可開交。黃人前上司以為魔術師經常被兩條 teams 佔據所有時間(當然這是黃人前上司的錯覺,魔術師也只是間歇性地忙碌而已),於是是打廣告請多一個跟魔術師同一職位的人來分擔。過了幾個月,黃人前上司同魔術師講終於「搵到個人」(即係同事M)幫輕魔術師,有超過20年經驗云云,但係佢身在歐豬各國,航班熔斷又要隔離,要遲啲才上到工,但現在魔術師就可以揀將來俾邊條 team 佢睇云云。

魔術師當然係揀俾條細 team 佢睇,萬一佢又 easy come easy go,接一陣手又唔撈的話,魔術師要執手尾都唔會咁傷也。

到得呢位同事M返工,魔術師就同佢做吓 briefing 講吓日常做啲乜。原來當時佢係在隔離酒店,公司係以 courier 送部電腦俾佢用。

個視像會議 Briefing 一開始,魔術師便打個突:乜又係個光頭佬來嘅?

魔術師早前在前上司包青天之前都見職過某光頭的「hea 做威力」,實在對咁嘅造型嘅人有點戒心。

點都好喇,第一件事 ice-breaking 便先閒話家常。原來同事M之前是在歐豬某國「滑雪」度假云云。

「嘩,你真係識嘆!睇你個樣都係財務自由咗!」魔術師對於旅遊度假、滑雪呢類咁中剷咁有 lifestyle 的生活實在不敢恭維。

「都係休兩個月啫,返嚟咪又係要做!點叫財務自由呢?」同事M就咁樣回應。

***

當同事M做落一段時間,魔術師就覺得佢愈來愈唔對路:

1. 唔識落手落腳

同事M好多「手作仔」的工作唔去跟(例如在 system 填表、開吓 incident ticket、寫好 release document 之類),卻將其「下放」給電車仔隊員處理。魔術師一向好肯做手作仔,否則就唔知個 team 做緊啲乜,同埋有乜嘢工作可以派俾個 team 做。果然其他同事問起同事M「呢個 release 幾時出」、「呢個 task 會係邊個 release 出」,同事M一向都係口啞啞,最叻就係「get back to you later」;而其他同事睇魔術師啲嘢,一概資料整齊 well organised(同本 blog 一樣),要搵嘅資料一定搵到,問都唔使問。

2. 射波

魔術師也跟同事M傾過計,企圖暸解過佢的 working style,出奇地佢講咗幾次係「咁咁咁做可以保護自己」。魔術師心諗,乜依家好多人要害你咩?果然,同事M的做事方針就好似公墓園:少做少錯,唔做唔錯;開會唔出聲無意見;平時叫佢做乜就做乜,no more 只有 less(因為佢會叫手下電車仔幫佢完成),佢自就「十指不沾陽春水」:例如客戶跟前線 Project Manager 投訴系統有 bug,同事M就叫電車仔做個測試,試完之後個結果就左手交右手俾返前線 Project Manager,同事M自己就乜分析都唔做,就算電車仔份 report 滿是 grammatical mistake 佢都唔改,結果又係魔術師同前線 Project Manager 一齊研究,並提出解決方案。又例如未辭職時的有青D(見《新聞雜評(三百六十一)》)要魔術師和同事M提供些某些資料,魔術師就會將啲測試用的假資料清走,俾份「乾淨版」有青D跟進;同事M就求其將成份 raw data 從系統 dump 出嚟俾有青D,要有青D自己睇。

魔術師問同事M點解唔做多一步,俾啲 value 又可以令件事唔會錯。同事M的回應竟然是:「魔術師你太好人了!前線 Project Manager 同埋有青D都有出糧㗎,佢地梗係要做返份內嘢。佢地做多啲,我咪做少啲囉!」

魔術師瞠目結舌,心想:「你自己都有出糧㗎!樣樣都係人地做,咁你一日8小時做乜?」

3. 極低的 attention to details

見識過同事M的「唔上心、唔上身」的做事態度,魔術師都唔會認為佢會帶腦返工。果然,同事M小組的電車頭目A叫佢幫手準備完文件一和文件二之後,就同一件事有某些改動,正常人都會改哂兩份文件(因為兩份文件都有提及同一個改動),但奇葩同事M就只係改文件一,唔改文件二。原因就係頭目A只係提佢改文件一...明顯就係同事M完全唔留心,連自己做緊乜都唔知。

更好笑的就係有一次,魔術師在6月1日(舉例)寫 email 叫同事M在「明天(6月2日)中午前」完成某事並回覆,結果當然就係無音訊。於是魔術師就在6月2日下午幫同事M「做埋佢嗰份」,並發電郵確認。誰知同事M「大感委屈」,反駁回郵話「你係叫我『明天』回覆」㗎喎!」。魔術師即時意會,知道佢係在6月2日睇電郵,只係睇到「明天」便以為係6月3日完成,但其實魔術師的原文是「明天(6月2日)中午前」...魔術師見佢 copy 哂所成條 email thread 的高級、低級同事,魔術師當然「不吝指正」,話「我呢封電郵係6月1日寫的,上面亦清楚寫明所謂『明天』係指『6月2日』」並原文引述...

唉,你睇漏都唔怪你,但俾魔術師話完之後都仲唔睇清楚自己錯乜,就當眾以為自己啱出來駁嘴,魔術師唔叫你當眾出醜實在對自己唔住。

***

到得給同事M做 performance review 的時代,看守領隊問魔術師對同事M的意見,魔術師當然不客氣指出「以一個有超過20年工作經驗的人來說,佢嘅工作表現係 below my expectation。唔知佢嗰20年工作經驗面對的是甚麼 level 的同事?」

看守領隊「順應」魔術師的「民意」(畢竟從看守領隊口中得知,眾高層對魔術師的許價相當高),給同事M伸延試用期兩個月。期間魔術師就將 email copy 俾同事M睇,等佢跟魔術師「學師」,學習點樣主動地幫同事分析和解決問題,如何下決定等等。

魔術師唯唯諾諾只好答應,交足自己場戲。其實以同事M超過20年的工作經驗,無理由唔知道魔術師的呢類工作態度,無需要叫佢跟魔術師「學師」:只係佢選擇咗另一條路去「保護自已」而已(好似魔術師咁主動積極幫人搵嘢做,出錯瀕嘢風險自然高較高)。手指指叫人地做自己唔使落手落腳,唔分析唔提供意見,「名節保身」就係20年工作經驗給同事M帶來的結論。

魔術師同樣都係超過20年工作經驗,態度卻完全唔同,想起來都應該係受當年妹頭的影響,搞大中小龍鳳要服侍區域總舵主等大帝,實在無可能唔 take extra step,事事想清楚,做出嚟啲嘢唔能夠出醜露乖,attention to details 都係咁培養出嚟。

-picture" allowfullscreen></iframe>

***

伸延閱讀:

新聞雜評(三百六十一)

12 則留言:

  1. // 魔術師問同事M點解唔做多一步,俾啲 value 又可以令件事唔會錯。同事M的回應竟然是:「魔術師你太好人了!前線 Project Manager 同埋有青D都有出糧㗎,佢地梗係要做返份內嘢。佢地做多啲,我咪做少啲囉!」
    我叫呢啲做router, 自己咩都唔上身, 有理冇理踢走咗先

    回覆刪除
    回覆
    1. 其實要 train 到個員工咁 hea 都幾難的,起碼俾人問起件事做成點,次次都唔知頭唔路,都唔會覺得自己樣衰。

      刪除
  2. //過了幾個月,黃人前上司同魔術師講終於「搵到個人」(即係同事M)幫輕魔術師,有超過20年經驗云云
    既然喺幫輕,面試M時黃人前上司有冇搵魔兄睇吓呢位仁兄得唔得同埋夾唔夾呢?

    //都係休兩個月啫
    可以休兩個月滑雪,睇嚟又喺唔去旅行會C嗰啲。

    //佢地梗係要做返份內嘢。佢地做多啲,我咪做少啲囉
    提督真好心,冇D"佢地梗係要做返份內嘢"同"佢地做多啲"喺互相矛盾

    //唔知佢嗰20年工作經驗面對的是甚麼 level 的同事?
    咁hea嘅人可以轆過廿年應該唔高(但又可以夠盤纏滑雪兩個月),但喺當初黃人前上司又點解會請啲咁嘅人?

    //單單在2021至22財政年度,公務員被免職個案有51宗
    佔幾多百分比呢?同埋喺因為咩被炒?包唔包嗰啲冇簽宣誓聲明或簽天日昭昭嗰位?呢啲同績效指標喺兩回事嚟
    //是希望大家不要誤以為公務員是鐵飯碗,即使有嚴重過犯仍不會被免職
    鐵飯碗亦都喺指咩都唔做都OK,唔做就當然冇嚴重過犯

    回覆刪除
    回覆
    1. //面試M時黃人前上司有冇搵魔兄睇吓呢位仁兄得唔得同埋夾唔夾呢?
      //但喺當初黃人前上司又點解會請啲咁嘅人?

      我無份 in 佢,亦唔知道是否黃人前上司搵返嚟的人,抑或係「靠關係」入嚟嘅人。點都好,我都只係賺錢買花戴, 真係好唔開心的話自然又可以裸辭。

      //提督真好心,冇D"佢地梗係要做返份內嘢"同"佢地做多啲"喺互相矛盾

      「佢地梗係要做返份內嘢」係M指稱同 level peer 的話語;「佢地做多啲」就係將正作卸俾啲細時嘅藉口。
      我呢,就係「以結果為目標」,主要係唔好錯,唔要俾人捉到呢樣嗰樣問問問,咁會好鬼煩。既然無信心有青D有能力有 attention to details 從一堆 raw data 裡找到「真 data」,咁就不如我幫佢 filter 埋。「清 data」算係邊個嘅「份內事」其實好難過,但我心想 systems 有好幾個,無乜理由要有青D「中心化」地一個人清哂所有 data,所以我覺得「去中心化」自己清返自己嗰 part 算係應有之義。

      //咁hea嘅人可以轆過廿年應該唔高(但又可以夠盤纏滑雪兩個月)
      //睇嚟又喺唔去旅行會C嗰啲

      M話休兩個月唔需要花太多錢云云。

      //唔做就當然冇嚴重過犯

      看守領隊同我講話有同事讚阿M的,話跟佢做嘢無壓力,佢又同人唔會有 conflict:正正就係佢乜鬼都闊佬懶理,所以唔會同人有拗撬,又唔會有壓力囉!

      刪除
  3. 明明妹頭就是和M一樣... (速逃)

    回覆刪除
    回覆
    1. 妹頭都唔係踢一踢郁一郁的人,佢跟嘢都跟得緊的,甚至有些 skeptical。

      如果係講類似M的同事,妹頭時代就有機械人同埋小乖。

      刪除
  4. // 魔術師早前在前上司包青天之前都見職過某光頭的「hea 做威力」,實在對咁嘅造型嘅人有點戒心。

    反對外貌歧視!:D

    M似是 paper pusher 一名。他是負責整個項目還是項目的品質保證?他會不會慣做 programme manager,統籌幾個項目,只和幾個老細溝通?


    // 唔識落手落腳

    如果M的職位要識(及做)一些電腦技術或資訊科技項目上的專門知識,在見工時就應該會現形。

    回覆刪除
    回覆
    1. //他是負責整個項目還是項目的品質保證?他會不會慣做 programme manager,統籌幾個項目,只和幾個老細溝通?

      是 Project Manager,不過又唔見佢同高層好 social。

      //如果M的職位要識(及做)一些電腦技術或資訊科技項目上的專門知識,在見工時就應該會現形。

      可能吹得幾嘴掛?話哂佢以前係在楓葉國讀書的...

      刪除
  5. 公務員 "唔做唔錯" 思維,照計在私人公司係死罪。

    回覆刪除
    回覆
    1. 佢係將工作卸哂俾啲細嘅,自己開會就唔出聲, 有人講無佢講, 甚至要啲細嘅提返佢點做。如果係以「結果為目標」,少佢唔少, 多佢唔多。多個人多雙筷,無乜存在感就可以白逗人工。

      刪除
  6. 上行下效, 管理層怎樣處事, 下屬便跟着怎樣應對. 為官避事, 普遍成因乃缺乏支援, 嚴謹 budgeting 下, 任何要增加支出的事情, 都只會變成製造麻煩, 變相逼令下屬自己處理掉, 結果能不處理的就不要處理了, 而政府按步就班的處事方式, 往往就是這樣把自己卡死.

    Paul

    回覆刪除
    回覆
    1. //政府按步就班的處事方式, 往往就是這樣把自己卡死.

      比卡超講就容易,問題係公墓園點解有 incentive 跳過程序,去「以結果為本」先?學同事M話齋,要「保護自己」,梗係要跟 guidelines 做嘢,踢一腳郁一郁,guidelines 無寫就唔識做,要問上司!

      刪除