2022年7月26日 星期二

反思職場話術

前幾篇講開同事光頭M的頂癮嘢,諗諗吓在呢間公司都見到幾多「話術」,隨手就拎幾個例子嚟講吓:

1. I will get back to you later

在前幾篇提及的公司同事光頭M,其職能跟魔術師一樣都係 Project Manager,一樣有 projects 要跟;不過由於佢唔追進度任由電車仔自由發揮,佢通常都唔會肯定地講明 幾時有貨交(講咗 release 又做唔到的便要孭鑊,乜都唔 firm 就係「保護自己」的技巧),結果啲 project 就好似MK條行人天橋,隨時做廿年先做得完。有時其他部門不耐煩走來追問,光頭M都會以一句「I will get back to you later」打發佢地走 — 當然呢句只會係門面話,光頭M根本就唔會跟進,唔提就唔存在,直至其他同事再追問為止。

事實上唔只光頭M,公司內唔只係從事 project management 工作,抑或係產品支援、系統分析等的同事都喜歡咁答,只有魔術師是例外 — 魔術師的回答一定是很確切的。想深一層,「I will get back to you later」同「Noted」無異,僅僅好過「已讀不回」,算是有個 acknowledgement,而實際上回應嘅人根本就唔知道答案。當然明白無人會即時可以答到所有問題,一時唔識要 study 吓亦屬正常;不過如果係有誠意回應的話,應該講明對問題的最基本分析,會同邊啲同事一起跟進,大概幾時會再有 update 等等,而唔係虛無漂渺的一句「get back later」。

遇到呢啲毫無誠意的耍人技倆,魔術師是很 piss off 的。

***

2. 盡力即是留力

「盡做」、「盡力而為」之類的話語其實並唔只在呢間公司流行,在魔術師以前的工作機構、甚至係日常見聞好多時都會聽到。咁啱唔知點解社交平台又無故推送以下「金句」給魔術師。

魔術師雖不喜歡補習天王界的明星,但也不會因人廢言,呢位補習天后講得也是相當的好。的確,以魔術師做過咁多 projects 來說,聽到「盡做」、「盡力而為」的時候多數都係遇上不可能的任務,例如極度唔夠時間、人手、預算等,可以分期進行唔使打定輸數(「盡做」即是「 hea 做」)已是萬幸,好多時都要同老細或持分者解釋解畫。

故此除非逼不得已,「盡做」、「盡力而為」等話語都唔會出自魔術師口中,但最弊就係大部分拍檔和電車仔等都唔會對文字咁「敏感」,討論中好容易會搞到有唔好的印象。可能呢啲都算係「語言偽術」,出得嚟行點都要識少少暗黑語法吧。

***

3. 鐵鎖橫江

丁典道:“好吧!你師父外號叫作什麼?”狄雲道:“叫作‘鐵鎖橫江’。”丁典道:“那是什麼意思?”狄雲遲疑半晌,道:“這種文縐縐的話,我原本不在懂。猜想起來,是說他老人家武功了得,善於守御,敵人攻不進他門戶的意思。”

丁典哈哈大笑,道:“小兄弟,你自己才是忠厚老實得可以。鐵鎖橫江,那是叫人上也上不得,下也下不得。老一輩的武林人物,誰不知道這個外號的含意?你師父聰明機變,厲害之極,只要是誰惹上了他,他一定挖空心思的報復,叫人好似一艘船在江心渦漩中亂轉,上也上不得,下也下不得。你如不信,將來出獄之後,盡可到外面打聽打聽。”

— 金庸《連城訣》第二章 牢獄

查實魔術師都有「鐵鎖橫江」的一面,當然唔係講緊「誰惹上了他,他一定挖空心思的報復,叫人好似一艘船在江心渦漩中亂轉,上也上不得,下也下不得」,而係如果魔術師下了決心的話,認真起來可以令對方找唔到破綻。就好似今次轉工一樣,幫魔術師搵新工的獵頭囝囝重覆不斷溫韾提示魔術師的「交足」學歷證明、工作證明(包括幾時入職幾時離職等);因為獵頭囝囝見過唔少申請人都衰在這些文件的甩漏之上,故此千叮萬囑。點知佢講得幾講已被魔術師打斷叫佢「唔需要再提,魔術師啲文件係唔會有甩漏的」;而事實上的確如此,自從「懂事」開始(即是初小時忘帶功課被班主任用Q棍篤眼),魔術師便開始接受有「Filing 達人」之稱的老媽子的地獄式訓練,基本上重要的紀錄都唔會丟失。以前用紙本紀錄都可以做到,現在有電腦、有掃描器、 有雲端備份幫忙就更加無問題。

到了要辭職時,人治部阿姐D猛咁說魔術師做到最後一日,寧願俾錢買假都唔想魔術師以有薪年假抵銷最後一個星期的工作;不過魔術師又肯定地打斷了阿姐D的說辭,頭頭是道地同佢分析魔術師早就計算好出最後一次 release; 的日子、幾時可以做完最後一次 post implementation review,到下一個 release 又相隔幾耐,時間點一個接一個,顯示返魔術師返埋最後一個星期其實都無乜意義,何不成人之美,大家好來好去,讓魔術師早點休息為返新工作準備呢(當然,無講出來的是儘快唔使見到光頭M)?阿姐D無法反駁,之能話要跟看守領隊商量一下,最後都係答應魔術師的最後工作天可以提早一個星期。

不過,睇完補習天后引述呢以上呢句,諗諗吓魔術師慣性計劃得太完美,滴水不漏,都「會給人一種得勢不饒人的壓迫感」,無咗「做錯嘢一齊補鑊」的人性和「樂趣」。似乎日後都要學習吓點樣計就計得足,但又要有時扮吓嘢有返些許甩漏,等上司、拍檔有機會抓到魔術師的錯處來顯示自己的存在感,唔會顯得自己太低能。只要甩漏只係微不足道的小錯而魔術師又做好準備補飛,咁就大家開心,有點「缺陷美」的效果比1 take 過完成可能仲好。

***

伸延閱讀:

逆工管思維(二十六)之當我係羅拔

逆工管思維(二十五)之劣幣驅逐良幣

學師

6 則留言:

  1. 因為我太完美了所以要反思一下完美的缺點, 反思怪無處不在

    回覆刪除





  2. 睇到以上回復魔術師一定火滾到頭殼頂冒煙 哈哈哈
    //「慣性計劃得太完美,滴水不漏,給人一種得勢不饒人的壓迫感」
    這或許是性格,或許是長期的工作環境/性質/地位培養起來的,又較真又細緻又完美,做你下屬估計唔容易 XD

    回覆刪除
    回覆
    1. //或許是長期的工作環境/性質/地位培養起來的,又較真又細緻又完美,做你下屬估計唔容易 XD

      其實做嘢零錯處, 準備充足細心諗好每個環節, 出到去 present 唔會俾人鋤冧, 係非常之有成功感的. 有些同事(包括但不限於光頭M)俾人問兩問便口啞,又要祭出 get back to you later 的絕活...偶一為之都算喇, 但經常係咁真係見到都眼冤.

      刪除
    2. 我以前都是如此工作態度,最後累到苦不堪言,所有人都覺得有我這個哆啦A夢兜底,任何搭邊的事最後都變成我要主導。

      轉工之後收斂鋒芒,加埋一般新同事都是做事負責之人,頓時覺得空氣清新了許多。

      刪除
    3. //我以前都是如此工作態度,最後累到苦不堪言,所有人都覺得有我這個哆啦A夢兜底,任何搭邊的事最後都變成我要主導。

      其實做得好, 盡自己能力係為咗自己, 精益求精 keep 住自己的狀態, 而唔係為了公司; 公司唔識欣賞, 係佢唔需要我, 我亦都唔需要為佢地服務.

      //一般新同事都是做事負責之人

      咁就幸福哂咯咯!

      刪除